witaminy
Katarzyna Michalska

Katarzyna Michalska

Witaminy trudno przyswajalne – czyli jakie?

Witaminy oraz minerały to bardzo ważne związki, które są podstawą zdrowej diety. Bez nich nasz organizm nie jest w stanie funkcjonować prawidłowo. Niestety, sam fakt ich dostarczenia do organizmu nie wystarczy. Podczas układania diety należy jeszcze zwrócić uwagę na ich przyswajalność. 


Witaminy to w ogóle jest bardzo ciekawa sprawa – nie może ich być ani za dużo, ani za mało. Musi być ich akuratnie, bo zarówno pierwsza, jak i druga sytuacja prowadzą do poważnych zaburzeń oraz może przyczynić się do nękania chorobami cywilizacyjnymi, a także (!) nadwagi.

O co chodzi? 

witaminy

SKUTKI NIEDOBORÓW

 

Skutki niedoborów mogą być takie:

  1. witamina D – krzywica, odwapnienie kości, a nawet depresja,
  2. witamina A – zahamowanie wzrostu, kurza ślepota,
  3. witamina K – niska krzepliwość krwi, krwawienia,
  4. witamina C – spadek odporności, niedokrwistość,
  5. witamina B3 – bóle głowy, zmęczenie, stany depresyjne,
  6. witamina B6 – bezsenność,
  7. wapń – osteoporoza, próchnica, krzywicą,
  8. żelazo – niedokrwistość, niedotlenienie tkanek.

Także ich nadmiar może mieć negatywne skutki dla naszego zdrowia. 

witaminy

OD CZEGO ZALEŻY PRZYSWAJALNOŚĆ WITAMIN?

 

Skoro witaminy i związki mineralne są tak ważne, to wyjaśnijmy sobie, od czego zależy ich przyswajalność. Czynników jest kilka, ale są one ze sobą powiązane. Ważna jest nawet taka drobnostka, jak skład pożywienia, bo czasami składniki odżywcze utrudniają swoje wchłanianie. Podobnie mogą działać niektóre choroby tarczycy lub wątroby. Przyswajalność składników odżywczych obniżają też niektóre leki: antybiotyki czy hormony. Pewnie nie będzie dla Ciebie szokiem, jeśli napiszemy, że także używki negatywnie wpływają na przyswajanie witamin wszelkiego rodzaju: alkohol, kawa oraz dodatki do żywności. 

witaminy

PRZYKŁADY

 

Wchłanianie witaminy B3 mogą powodować leki nasenne, antykoncepcja hormonalna, antybiotyki czy kawa. Produkty bogate w witaminę C natomiast, źle wchłaniają się w obecności… ogórka. Jest to spowodowane zawartością w tym zielonym owocu enzymu dezaktywującego witaminę C.

Masz problem z ułożeniem prawidłowej diety? Nie wiesz, co jeść? Skorzystaj z naszych suplementów witaminowych! Śledź nas też na Instagramie i Facebooku, aby codziennie dostawać dawkę wiedzy oraz motywacji. Dołącz też do naszej grupy na facebooku. Łączy ona osoby, dla których ważne jest dbanie o zdrowie!

Active Mind na koncentrację

Udostępnij Post

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on linkedin
Share on pinterest

Aktualności w
Social Mediach

Aktywuj Umysł

SPAL TŁUSZCZ

Najpopularniejsze

Subskrybuj i bądź na bieżąco z nowościami

Zero spamu!

Tylko najważniejsze informacje o nowych produktach oraz specjalne promocje.

Obserwuj Nas