3
MATEUSZ PAWLIKOWSKI

MATEUSZ PAWLIKOWSKI

Witamina B12 (Kobalamina)

Utrzymanie dobrej kondycji i odpowiedniej pracy systemu nerwowego jest uzależnione od szeregu czynników, w tym także od naszej diety. Dzięki zróżnicowanemu odżywianiu się i właściwym  składnikom możemy profilaktycznie zapobiec niektórym nieprawidłowościom.

W tym celu specjaliści wielokrotnie polecają zadbać o optymalną zawartość witamin z grupy B. Ich właściwości są rekomendowane przede wszystkim osobom o zwiększonym zapotrzebowaniu np. sportowcom, pracownikom korporacji, osobom pracującym w trybie zmianowym czy urzędnikom. Praktycznie każda osoba narażona na długotrwały stres bądź nadmierne zaangażowanie systemu nerwowego powinna pamiętać o ich korzystnej roli dla codziennego funkcjonowania. Szczególną uwagę warto poświęcić witaminie B12, która okazuje się mieć wielowymiarowe zastosowanie dla ustroju.

Co nazywamy witaminą B12?

 

Powyższym mianem określa się związki kobalaminowe (np. cyjanokobalamina czy metylokobalamina), które są z powodzeniem magazynowane w wątrobie. Witamina B12 jest ostatnim komponentem wpisującym się do przedstawicieli grupy B, który podobnie jak reszta odgrywa fundamentalną rolę dla zachowania prawidłowej funkcjonalności systemu nerwowego. Literatura naukowa wielokrotnie wspomina o kobalaminie jako niezbędnym składniku w syntezie innych istotnych składników aktywnych. Z kolei jej niedobory mogą okazać się niebezpieczne w skutkach dla pracy całego ustroju.

Jakie są naturalne źródła witaminy B12

 

Trudno jednoznacznie oszacować dzienne zapotrzebowanie na kobalaminę. Istnieje duża liczba czynników warunkujących zróżnicowane normy na zapotrzebowanie. Wiek, poziom aktywności fizycznej, masa ciała czy aktualna kondycja fizjologiczna organizmu  mogą determinować u każdego człowieka mniejsze lub większe różnice w dobowej ilości do spożycia. Niemniej jednak przyjmuje się, że średnia zawartość witaminy B12 u dorosłego człowieka wynosi w od 2 do 3 mg. Specjaliści wskazują, że najbardziej wartościowymi źródłami dla codziennej diety są produkty pochodzenia zwierzęcego.

 

Produkt

Zawartość w 100 g

Podroby zwierzęce
(np. wątroba cielęca, wieprzowa i wołowa)

Ponad 20 µg

Tłuste ryby (np. łosoś, śledź, makrela)

Od 5 do 20 µg

Dojrzewające gatunki sera, jaja, mięso cielęce i wołowe, niektóre gatunki ryb (np. dorsz, mintaj)

Od 1 do 5 µg

Mięso drobiowe i wieprzowe, mleko i jego przetwory (np. kefir, jogurt, śmietana)

Do 1 µg

 

Nie trudno domyślić się, że poziom wchłaniania witaminy B12jest ograniczony i nie pozwala na przyswojenie jej całkowitej zawartości. Choć zbilansowana i zróżnicowana dieta pozwala na pokrycie dziennego zapotrzebowania, to dobrym rozwiązaniem będzie dodatkowa suplementacja. Nie można zapomnieć o osobach, które stronią od wszelkiego rodzaju produktów pochodzenia zwierzęcego. Co prawda weganie i wegetarianie mogą pozyskiwać kobalaminę m.in. z fermentowanych ziaren soi lub niektórych gatunków alg morskich (np. spiruliny), ale nie każdy musi być zwolennikiem tych produktów. Dlatego suplementy z optymalnie dobraną i skoncentrowaną porcją witaminy B12okazują się wygodnym sposobem dla wzbogacenia codziennej diety.

Skutki niedoboru witaminy B12

 

  • Utrzymujące się osłabienie i poczucie zmęczenia

  • Bóle i uciążliwe zawroty głowy

  • Problemy z zachowaniem skupienia

  • Parestezje w obrębie palców dłoni i stóp

  • Problemy z równowagą (zwłaszcza w formie niepewnego chodu)

  • Nieprawidłowości o charakterze poznawczym

  • Niewłaściwe odczuwanie temperatury i bólu

  • Zaburzenia zachowania o charakterze apatii i nadmiernej nerwowości

  • Problemy z czuciem – dotyku, wibracji i głębokim

  • Wyraźne obniżenie nastroju z tendencjami do stanów depresyjnych

Jakie są właściwości i zalety witaminy B12?

 

Witaminy z grupy B są składnikami, których właściwości nierozerwalnie wiążą się w utrzymaniu i regulacji prawidłowej pracy układu nerwowego. Zwłaszcza gdy mowa o sytuacjach intensywnego zaangażowania psychofizycznego, co może wymagać od człowieka dodatkowej adaptacji na wyczerpujący charakter wykonywanych czynności (np. długotrwałej praca przy komputerze, dynamicznych treningów siłowo-wytrzymałościowych czy wzmożonego skupienia). Kobalamina niejednokrotnie jest zestawiana w lekach i suplementach diety z innymi składnikami m.in. witaminami (np. B6, kwasem foliowym, niacyną) lub minerałami (np. magnez, potas, cynk), co pozwala na uzyskanie prawdziwej synergii w zakresie optymalizacji pracy systemu nerwowego.

Antyoksydacyjne wsparcie dla układu nerwowego i krążenia

 

Na pierwszym miejscu wśród właściwości witaminy B12należy wymienić jej realny udział w procesie detoksykacji systemu nerwowego. Wszystko za sprawą pozytywnego oddziaływania na metabolizm homocysteiny (niezwykle niekorzystnej substancji będącej efektem przemian cysteiny), która w nadmiernej ilości przyczynia się do rozwoju szeregu niebezpiecznych następstw m.in. degradacji neuronów, upośledzenia transmisji sygnału komunikacyjnego pomiędzy komórkami układu nerwowego, nieprawidłowości w zakresie budowy struktur naczyniowych (np. zgrubienie ścian tętnic) i wynikających z tego powodu zaburzeń prawidłowego krążenia. Nadmiar homocysteiny jest wielokrotniewymieniany jako przyczyna poważnych chorób np. udarów mózgu czy nadciśnienia tętniczego.

Pomoc w redukcji zmęczenia i znużenia

 

Witamina B12 podobnie jak pirydoksyna, niacyna czy cholina jest składnikiem mającym bezpośredni wpływ na reakcje neurotransmisji. Kobalamina jest koenzymemuczestniczącym w powstawaniu szeregu istotnych neuroprzekaźników – dopaminy, noradrenaliny i serotoniny. To właśnie one determinują sprawność przesyłania informacji nerwowych w obrębie systemu nerwowego, co pozwala na odpowiednio szybkie reagowanie i pobudliwość podczas wykonywania codziennych czynności. Niedobory wspomnianych neuroprzekaźników przekładają się na utrzymujące się uczucie wyczerpania, szybsze zmęczenie czy problemy z koncentracją.

Z drugiej strony witamina B12 może przeciwdziałać zmęczeniu poprzez oddziaływanie na metabolizm węglowodanów. Zachowanie odpowiedniej podaży kobalaminy pozwala na efektywny rozkład złożonych cukrów do prostych form (np. glukozy), które są bezpośrednim źródłem energii dla systemu nerwowego, mięśni i całego ustroju. Można więc przyjąć, że witamina B12 ma realne zastosowanie w utrzymaniu odpowiedniego tempa przemiany materii.

Zachowanie prawidłowej pracy systemu nerwowego

 

Utrzymanie odpowiedniego poziomu wspomnianych neuroprzekaźników wspomaga układ nerwowy na wielu płaszczyznach. Oprócz bezpośredniego udziału w ograniczeniu odczuwanego zmęczenia i znużenia, witamina B12 sprzyja regulacji prawidłowych funkcji psychologicznych. Jakość koncentracji, logicznego myślenia, zapamiętywania czy kojarzenia faktów również jest uzależniona od aktualnego poziomu kobalaminy. Niedobory witaminy B12 w dość mocnym stopniu przekładają się na efektywność powyższych funkcji, a także mniejszą odporność wobec narastającego obciążenia psychofizycznego.

Jakie są inne zalety witaminy B12?

 

  • Uczestniczy i wspomaga we właściwej produkcji czerwonych krwinek (erytrocytów)
  • Przyczynia się do profilaktycznego zachowania odpowiedniej kondycji układu sercowo-naczyniowego
  • Bierze udział w podziałach komórkowych
  • Wspomaga odpowiednią pracę systemu odpornościowego
  • Pomaga w zachowaniu dobrej kondycji skóry i jej wytworów

Dlaczego witamina B12 znalazła się w składzie produktu Labosal Active Mind?

Wykorzystanie kobalaminy w preparacie marki Labosal stanowi funkcjonalne uzupełnienie całej formuły. Zaproponowana w suplemencie Active Mind porcja witaminy B12 pozwala m.in. na realne przeciwdziałanie skutkom nadmiernych ilości homocysteiny, zapewnia optymalną protekcję neuronom przeciw procesom neurodegeneracyjnym oraz pozwala utrzymać odpowiednią kondycję naczyń krwionośnych. Ponadto, witamina B12 stanowi dobre uzupełnienie dla innych składników z produktu m.in. gotukola, różeńca górskiego, magnezu i witaminy B6. Tak kompleksowe połączenie pozwala na efektywne ograniczenie następstw nadmiernego zmęczenia psychofizycznego i zapewnia właściwe wsparcie dla adaptacji do warunków intensywnego zaangażowania systemu nerwowego. Wybieraj mądrze i z głową – najlepiej z Active Mind!

Jeśli szukasz skutecznego wsparcia w poprawieniu koncentracji sięgnij po Active Mind. 

Active Mind na koncentrację

Udostępnij Post

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on linkedin
Share on pinterest

Aktualności w
Social Mediach

Aktywuj Umysł

SPAL TŁUSZCZ

Najpopularniejsze

Subskrybuj i bądź na bieżąco z nowościami

Zero spamu!

Tylko najważniejsze informacje o nowych produktach oraz specjalne promocje.

Obserwuj Nas