stres a koncentracja
Katarzyna Michalska

Katarzyna Michalska

Stres a koncentracja.

Pewnie nie raz i nie dwa słyszeliście, że cały sekret sukcesu tkwi w koncentracji na celu. Wszystko pięknie, tylko… czym ona właściwie jest? 

Otóż najprościej rzecz ujmując, koncentracja to proces, który pozwala skupić naszą uwagę na określonym zadaniu lub czynności. Skupić i wykonywać dane zadanie oczywiście. To dzięki niej jesteśmy w stanie wykonać zrobić dużą pracę w bardzo krótkim czasie. Koncentrację jednak łatwo stracić: czy to w wyniku zmęczenia czy też pod wpływem rozpraszaczy uwagi, które ją zaburzają. Jednym słowem zmniejszają efektywność i sprawiają, że zaczynamy skupiać się na wszystkim, tylko nie na tym, nad czym powinniśmy w danej chwili pracować. Zdekoncentrowani zaczynamy myśleć o niebieskich migdałach. To jednak nie wszystko. 

Okazuje się, że nawet krótkotrwały stres (a długotrwały stres tym bardziej!) może mieć negatywny wpływ na naszą zdolność do koncentrowania się. Trudno o jednoznaczną definicję stresu, jednak na potrzeby tego artykułu przyjmijmy, że jest to nieswoista reakcja organizmu na jakąś sytuację, bodziec (zwany stresorem). Stres może oczywiście działać pozytywnie i np. pobudzać nas do działania w obliczu zbliżającego się deadline’u, ale najczęściej nie działa na nas ani motywująco ani aktywizująco. Pomyśl przez chwilę o tym, czego się boisz. Co najbardziej Cię stresuje. Straszny szef? Nawał obowiązków w pracy? Zbliżający się deadline ważnego projektu? Wystąpienia publiczne? Właśnie… Dużo tego. Niestety. Jeśli zależy Ci na tym, by osiągać jak najlepsze wyniki w pracy oraz życiu i nie rozpraszać swojej uwagi, powinieneś skupić się na tym, by zapobiegać sytuacjom stresującym lub nauczyć się radzić sobie w ich obliczu. Pracy co prawda nie unikniesz, szczególnie jeśli sprawia Ci satysfakcję, ale możesz nauczyć się  radzić sobie ze stresem.

Metod radzenia sobie ze stresem - a więc tym samym poprawą koncentracji - jest wiele. Poniżej przedstawiamy najskuteczniejsze i jednocześnie najpopularniejsze z nich.

stres wpływa na koncetrację

Głębokie oddychanie

Najprostszy sposób i chyba też najbardziej znany. Możesz zastosować go zawsze i wszędzie. Zwróć uwagę na to, by Twój oddech był głęboki i miarowy. Pozwoli Ci to przywrócić równowagę umysłową i zmniejszyć poczucie niepokoju. Choć może wydawać Ci się to śmieszne, szereg badań naukowych wskazuje na skuteczność tej metody.

Pozytywne wizualizacje

 

Czyli wyobrażanie sobie pozytywnych rzeczy. Codziennie rano wyobraź sobie, co miłego spotka Cię danego dnia. Mogą to być małe rzeczy: kawa w ładnym kubku? Smaczna kanapka? Spacer na świeżym powietrzu? Audiobook słuchany w drodze do pracy? Wizualizacje pomagają zmienić negatywne nastawienie i przezwyciężyć stresujące chwile.

sen zmniejsza stres i poprawia koncentrację

Regularny sen

 

Absolutna podstawa. Ilość i regularność snu, ale też jego jakość wpływają na funkcjonowanie naszego organizmu, nastrój oraz wytrzymałość w obliczu stresorów. Sen jest niezbędny do tego, aby Twój organizm wypoczął i tym samym aby zwiększyły się Twoje zasoby radzenia sobie w obliczu stresujących sytuacji.

Odpowiednie odżywianie się

 

Jesteśmy tym co jemy! To nie ulega wątpliwości. Dlatego powinniśmy dużą uwagę zwracać na to, co i jak jemy: chodzi nie tylko o składniki, ale też szybkość spożywania posiłku. Im wolniej jemy i im mniej w naszym pożywieniu jest tłustych potraw, tym lepiej się czujey. Mamy też wtedy więcej energii, by stawiać czoło światu. 🙂 

Aktywność fizyczna

 

Ruch poprawia samopoczucie i pozwala psychice odpocząć. Aby radzić sobie ze stresem należy bezapelacyjnie wykonywać ćwiczenia dostosowane do możliwości fizycznych. Ponadto ruch pozwala odpocząć psychice i jest doskonałym sposobem na rozładowanie emocji oraz przywrócenie równowagi po stresującym dniu. 

Wypoczynek

 

Jednym słowem work life balance. Staraj się zachować równowagę między pracą, a życiem prywatnym: dzięki temu wypoczniesz i będziesz w pracy efektywniejszy. Wybierz formę odpoczynku, która Ci odpowiada: czynną (sport, zwiedzanie) lub bierną (sen, czytanie).

Odpowiednia suplementacja

Jeśli czujesz, że ilość rzeczy w Twoim życiu Cię przytłacza, a Twoja zdolność do koncentrowania się na tym traci, to warto sięgnąć po odpowiednią suplementację. Wypróbuj Active Mind – suplement diety pomagający walczyć ze stresem i poprawiający koncentrację. Starannie dobrane składniki suplementu korzystnie wpłyną na Twoją koncentrację, zmniejszą uczucie zmęczenia i zwalcza stres 🙂

Udostępnij Post

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on linkedin
Share on pinterest

Aktualności w
Social Mediach

Aktywuj Umysł

SPAL TŁUSZCZ

Najpopularniejsze

Subskrybuj i bądź na bieżąco z nowościami

Zero spamu!

Tylko najważniejsze informacje o nowych produktach oraz specjalne promocje.

Obserwuj Nas