Kolory warzyw
Katarzyna Michalska

Katarzyna Michalska

Kolory warzyw – czy mają znaczenie

Zapewne nigdy nie zastanawiałeś się, czy kolory warzyw mają znaczenie. Najczęściej patrzymy na to, jak wyglądają i jaką mają strukturę: czy są okrągłe, czy podłużne, miękkie, twarde, gładkie… ich barwy nie mają dla nas znaczenia. To błąd! Kolory warzyw jak najbardziej mają znaczenie i mogą dużo powiedzieć nam o tym, jakie składniki odżywcze dostarczymy wraz z naszym warzywem do organizmu. Kolor bowiem jest powiązany ze składnikami odżywczymi, które bezpośrednio wpływają na nasz organizm. Przyjrzyjmy się więc kolorom warzyw oraz ich funkcjom.

Kolory warzyw w odcieniach czerwieni

Kolory warzyw

Czyli pomidory, dzika róża, truskawki czy papryka czerwona. Łączy je jedno – swoją barwę zawdzięczają likopenowi. Jest to jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy, który zwalnia szkodliwe działanie wolnych rodników. Wolne rodniki natomiast przyspieszają proces starzenia się komórek i zwiększają prawdopodobieństwo na zachorowanie na niektóre nowotwory.

Kolory warzyw

Kolory warzyw w odcieniach zieleni

Za zielonkawy kolor ogórka, agrestu czy sałaty odpowiada chlorofil. Ma on bardzo duże działanie przeciwnowotworowe i potrafi wyeliminować część uszkodzeń DNA z komórek. Dodatkowo zielone warzywa i owoce cechują się dużą zawartością kwasu foliowego, który jest polecany dla kobiet planujących macierzyństwo ze względu na ograniczanie ryzyka wystąpienia wad rozwojowych u dziecka.


A co z odcieniami żółto-pomarańczowymi?

Warzywa i owoce z tej grupy swoją barwę zawdzięczają beta-karotenowi, czyli prowitaminie A. Jest ona jednym z karotenoidów. Jej najbardziej rozpoznawalnym źródłem jest marchewka, ale odnajdziemy ją także w dyni, morelach, żółtej papryce czy fasolce szparagowej. Beta-karoten jest zmieniany przez nasz organizm w witaminę A. Wpływa ona pozytywnie na wzrok, a także na skórę. Wspiera też prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego i znacząco zmniejsza podatność naszych organizmów na infekcje.  

Kolory warzyw

Białe, wszędzie białe!

W przepysznej cebuli, czosnku czy kalafiorze znajdują się flawonoidy, czyli naturalne antybiotyki.  Działają one przeciwzapalnie, przeciwbólowo, a także rozkurczowo. Są też  zaliczane do przeciwutleniaczy, co oznacza, że aktywnie zwalczają wolne rodniki.

 

Fioletowe kolory warzyw

Antocyjany odpowiadają za fioletową barwę bakłażana, borówki, aronii czy czarnej porzeczki. Wykazują one działanie przeciwzapalne. Warto spożywać je szczególnie w okresie zimowym, jako przetwory.


Jak widzisz kolory warzyw mają znaczenie: właśnie dlatego to właśnie one, wraz z owocami stanowią podstawę zdrowej diety. Wprowadź je do swojego jadłospisu szczególnie jeśli chcesz schudnąć (mają prawie zero kalorii!), oczyścić się lub zadbać o siebie i swoją cerę od środka! 

Dołącz do naszej grupy na facebooku zrzeszającej osoby, którą lubią (i chcą!) o siebie zadbać! Obserwuj też nasz profil na Instagramie i fanpage Facebookowy! Znajdziesz tam mnóstwo inspiracji i ciekawostek dotyczących zdrowego trybu życia oraz pielęgnacji!

Udostępnij Post

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on linkedin
Share on pinterest

Aktualności w
Social Mediach

Aktywuj Umysł

SPAL TŁUSZCZ

Najpopularniejsze

Subskrybuj i bądź na bieżąco z nowościami

Zero spamu!

Tylko najważniejsze informacje o nowych produktach oraz specjalne promocje.

Obserwuj Nas