biotyna
Katarzyna Michalska

Katarzyna Michalska

Biotyna – właściwości

Biotyna czyli inaczej witamina H lub B7 zdobyła w ostatnich latach popularność ze względu na swoje korzystne działanie na stan skóry, włosów i paznokci. Warto jednak pamiętać o tym, że pełni ona także w naszych organizmach inne, kluczowe funkcje. Gdzie jej szukać? Jakie preparaty z biotyną są najlepsze? Czym przejawia się jej niedobór? Czy można ją przedawkować? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdują się w dalszej części artykułu.

Biotyna - czym jest?

biotyna - informacje


Biotyna to witamina czyli jeden z wielu związków chemicznych, bez których nasze ciało nie może prawidłowo funkcjonować. Należy do witamin z grupy B, a więc rozpuszcza się w tłuszczach. Jest znana od 1936 roku, kiedy to wyizolowano ją z żółtka kurzego jajka. Pełni funkcję przenośnika dwutlenku węgla w procesach przemiany materii. Uczestniczy w metabolizmie białek i tłuszczów, syntezie kwasów tłuszczowych, wchłanianiu witaminy C, przemianie aminokwasów i w procesach krzepnięcia krwi.


Biotyna a jej wpływ na włosy


Biotyna ma oczywiście ogromny wpływ na wygląd włosów, paznokci czy cery. Jest niezbędna do utrzymania stężenia cynku w naszej skórze, które będzie najbardziej optymalne. W jej strukturze zawarte są atomy siarki, które wchodzą w skład keratyny. Keratyna to budulec włosów i paznokci. Między innymi zapobiega starzeniu się.
Naukowo udowodniono, że codzienne zażywanie biotyny poprawia strukturę włosów, zapobiega ich wypadaniu i… powinno po prostu być elementem ich pielęgnacji (tak samo jak pielęgnacji twarzy)! Biotyna wspomaga także metabolizm skóry głowy. Co to oznacza? Dzięki niej włosy
rosną szybciej!

właściwości biotyny

Inne właściwości biotyny


Biotyna to witamina, która wpływa także na funkcjonowanie naczyń krwionośnych i serca. Odgrywa kluczową rolę w pozyskiwaniu energii dla komórek nerwowych. Jest niezbędna do prawidłowego przebiegu syntezy mieliny – osłonki włókien nerwowych.  Zapobiega także tworzeniu się tzw. blaszek miażdżycowych i zwężeniu światła naczyń krwionośnych. Jak sam widzisz jej właściwości daleko wykraczają poza utrzymaniu odpowiedniej kondycji włosów, skóry i paznokci.

Źródła biotyny


Gdzie szukać biotyny? Przede wszystkim w wielu produktach roślinnych i zwierzęcych: pomidorach, marchwi, szpinaku, wątróbce, żółtkach jajek. Jeśli zdrowo się odżywiasz i dbasz o składniki odżywcze, które są dostarczane wraz z pożywieniem, to prawdopodobieństwo niedoboru tego pierwiastka jest bardzo małe.

Biotyna - niedobór

Niedobór biotyny – jak rozpoznać


Na niedobór biotyny  narażone są kobiety, które zażywają antykoncepcję hormonalną, bo utrudnia ona przyswajanie witamin z grupy B. Jeśli palisz papierosy, nie uprawiasz sportu i pijesz dużo alkoholu to także jesteś w grupie ryzyka. 

Oto objawy niedoboru tej witaminy:

a. rumień
b. łuszczenie się skóry
c. wypadanie włosów
d. rozdwajanie paznokci
e. anemia
f. apatia
g. ubytki funkcji nerwowych
h. zaburzenia orientacji
i. mrowienie, drętwienie skóry
j. zaburzenia koordynacji ruchowej
k. bóle mięśni
l. podwyższony poziom cholesterolu we krwi
m. powiększenie wątroby

Jesteś osobą, która szuka motywacyjnych treści, lubi brać udział w wyzwaniach i dyskutować, o tym, co ją interesuje? Dołącz do naszej grupy na Facebooku i śledź nas na Instagramie oraz Facebooku! Codzienna porcja wiedzy skutecznie zmotywuje Cię do działania!

Udostępnij Post

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on linkedin
Share on pinterest

Aktualności w
Social Mediach

Aktywuj Umysł

SPAL TŁUSZCZ

Najpopularniejsze

Subskrybuj i bądź na bieżąco z nowościami

Zero spamu!

Tylko najważniejsze informacje o nowych produktach oraz specjalne promocje.

Obserwuj Nas